Maddeler

acı adalet adem af afrika agnes varda ağaç ahlak ahmet hamdi tanpınar ahmet telli aile akıl akıl hastanesi akira kurosawa akrep alaturka albay çiçek ali alim amerika ampirizm anadolu anadolu rock analiz anarşizm anlamak anne-baba ansiklopedi antik yunan antropoloji arap aristo arkadaş arzu asker aşk aşmak at ataol behramoğlu atıf yılmaz atilla ilhan attar avrupa aydınlanma ayı ayrılık ayrımcılık aziz babam bach baki barış barthes baudelaire beğenmek behçet necatigil bektaşi ben benjamin benlik bergson beşiktaş biçim-öz bilgi bilgisayar bilim bilinç birey biyoloji brecht bresson buda bulantı cahit arf cahit zarifoğlu camera obscura camus can sıkıntısı can yücel canan özgür cemal süreya cennet ceza chp chris marker christopher marlowe cinuçen tanrıkorur cumhuriyet cüneyt cebenoyan çağ çalışmak çin çoktanrılı çöp dadaizm-sürrealizm dağ dedem deleuze deli demokrasi descartes devlet devrim dil divan diyalektik doğa doğu-batı dostoyevski dönüşümler duyu dünya düşman düşünme ebediyet edebiyat edebiyat eleştirisi edip cansever eflatun eğitim ehli beyt einstein ekitap ekoloji enel hak engels engizisyon erdem estetik ev fabrika farabi fark farsça faust felsefe fenomenoloji feza gürsey fikir filmlerim foto-gerçekçilik fotoğraf foucault frankfurt okulu futbol futurizm fuzuli garip gazali gece gelecek gemi gençlik gerçek goethe gök görümlerim göstergebilim gurur gülümseme günah gürcistan güven güzel haber habil-kabil hac hafıza hafızı şirazi hakikat hallacı mansur hamlet hapisane harabat hasan-hüseyin hastalık hat hatırlamak hayal hayat haydar ergülen hayvan haz hegel heidegger hezarfen hırs hırsız hiçlik hikaye hile hilmi yavuz hitchcock hölderlin hristiyanlık hukuk hurufilik hümanizm ışık ibn rüşd ibn tufeyl ibrahim ibrahim tenekeci idam idealizm-realizm ideoloji ikinci yeni iktidar iktisat inanç incil insan inziva isa islamcılık ismet özel israil istanbul isyan işçi işgal işsizlik itiraz iyi-kötü izlenimcilik izsürücü japonya jazz&blues jeanne d'arc jules verne jung kader kadın kafka kalp kant kapitalizm kara şiir karanlık kelam kent kıskançlık kibir klasik müzik korku köle-efendi köy kral edip kul kuran kuş kutsal küçürek öykü laboratuvar leibniz leonardo leyla-mecnun luis bunuel machiavelli makine man ray marcus aurelius marksizm matematik mehmet akif ersoy melek melih cevdet memleket merhamet meryem meslek metafizik metin eloğlu mevlevi mey michelangelo milli mücadele mistisizm modernlik montaj muhabbet musa mustafa kemal muş mutluluk mülkiyet müzik nazım hikmet nedim nesimi ney neyzen tevfik nietzsche nobel nuh nurettin topçu nuri pakdil odam oktay rıfat ordo nominis orhan pamuk orhan seyfi orhon orson welles ortadoğu oruç aruoba osmanlıca otomatik öyküler öfke öğrenen makine öğrenmek öğretmen-öğrenci öğüt ölüm ömer hayyam örtü özbilinç özgürlük öznellik paranoya pir sultan piyes polisiye psikanaliz psikoloji puşkin rastlantı reklam religio renkler resim richard sennett riya rock'n roll roman ropörtaj rönesans ruh rumi russell rüya saat sağ-sol sağlık sait faik salah birsel salgın sanat sartre saussure savaş schopenhauer seneca sezai karakoç sezgi shakespeare sinema sinema salonu sinirbilim siyaset sokrat sonsuzluk sorgu sosyal gerçekçilik sosyalizm sovyet sömürgecilik söz spinoza stoa su sun tzu sürgün şair şehir şeytan şiddet şiir şirazi tanrı tarih tarkovsky tasavvuf taşra techno teknik terör tevazu tıp tin tiyatro toplum toprak tora tövbe tragedya travma truffaut turgut uyar türk beşlisi türkçülük türkiye türkü umut unutmak usta-çırak uşak uyku uyuşturucu ülkü tamer üretim-tüketim ütopya van gogh varoluşçuluk vatan vertov victor hugo wittgenstein yabancı yahya kemal yalan yalnızlık yapay edebiyat yapısalcılık yara yargı yaş yaşamak yaşlı yavuz turgul yazar yazgı yeni türkiye sineması yıldız yoksulluk yol yolculuk yunus emre yurtdışı zaman zihin ziya gökalp zulüm zweig

16 Kasım 2021 Salı

Köpük - Sezai Karakoç

portakal buğusudur yalayan seni beni
kentte başlarken gece horozun terk ettiği
bir kadını havlıyor taşıyor o ıssız köpekler ki
kırmızı bir karpuzun ortasından kesilen o köpekler ki
deniz mi dedin ne denizi
ben kristof kolomb'un uşağı değilim
ben ırmakçıyım denizci değilim
kulağımda ne bir aşk ne de bir kürek sesi
bir meydan uğultusu barbar bir inşaat sesi
bir kere kente girdin
bir kadını al onu yont yont anne olsun
her kadın acıma anıtı bir anne olsun
çocuklara açılan mavi kırmızı pencere anne
sen bu şehrin sokaklarından geç sonsuz pencerelerle
bir insanı al onu çöz çöz çocuk olsun
ve sonra yıpratılan ne
mavi bir alıkonan
bu köpekler neyi havlıyor hangi kadını
bu horozlar neyi ürperiyor çocukları mı
sabah ki marul ortası kırılan bir gemi direkte
vakit çiçek bozuğu bir akşam tepkisi
bana ayrılan hangi arap atının terkisi
hangi çadır düşüncesi ve çöl
bir mermerin rüzgârdaki savruluşu çöl
kadın giyeceklerinin kıvranışı kızılda
bir kırmızı biber salgını develer
yeter suyun anıtlaşması çelik çiçek biati
bir kere kente girdin
felçli kadın karyolaya bağlı haliç
ergenlik gençkızlık işletmesi karyola ki
karyola ki bekâr bir ölümün fener alayı şöleni
azrail'in boyuna buluğa erdiği gerdeğe girdiği
eleni eleni karyolada düşünen kadın
yalnız ve som karyolada düşünen kadın
her erkeği papaz sanıp günahı günah olarak çıkartan
her gece güneşi ısıran
köpekler neyi havlıyor hangi gülü
horozlar neyi ürperiyor savaşı mı
bir yumurta ortasında gece yarısı
sen ey şair ki ellerini kollarını çarmıha gerdin
ölüm ki tabiatüstü hayatların meneceri
en yeni buluşu intihardır
pipon yanıyorsa seni ölüm çeker
gül yetiştirmiyorsan seni ölüm
samanyolu jet iziyse seni ölüm
rüya bir lâğımın anıları olur
onarılmış bir soda gün doğar kırmızı
ölüm bana günde iki kere göz kaş eder
gün doğarken ve gün batarken bir fil hortumunu dolar bitkilere
sonra bir karpuz ikiye bölünür bir hasta evinde
yenilmemek üzre için ile birlikte
işte bunun gibi sizi aziz eden yaşlanmak
yaş]ı bir hastada tortusu olur ölmenin
ve siz ey bir karpuzu ikiye bölmenin
ustalığına ermiş kutsal kişiler akşam sularında
karpuzun eskittiği gözlerim
__ kim karpuzu onarır kim kaynak atar ona
-konuşan sessiz bir tarihi yükselten karpuzun
kırk derece
ölümün tantanayla gelip otağını kurduğu-
başarırsa gelen askeri
başaramazsa başka yere gönderir çeriyi
kim bitirir bu sonsuz çeriyi bu her gün yeni çeriyi
hep planlar kurar
aklı fikri insandadır
en yeni buluşu intihardır
-ölüm bir ay çekimi zamanı dönemi denizidir
kalkar kalkar seni çeker
gül kokusunu alıyorsan seni ölüm çeker
ölümün terkisi birden genişler
yollarda sincap kalıntıları görürsün
kedilerin köpeklerin aç kaldığını düşün
koyunların develerin sıraya girdiğini kesilmek için
intihar dedikleri patronu da sınadık
ağzını aradık iş yok onda
kullanışsız ve antik bir şapka
meksikalıların şapkasına benzer
ölümden bir demet derlenen ölümlerle
derlenen insan ölümleriyle kervankıran yıldızına bakmak
çıkmak samanyolu'na
doğu ne batı ne
suvare ve matine
duvarda bir resim akıyor gençliğe
çiçeklere çiçeklerdeki mirasa
sarı saltık ahi evren çalımlı bir kiraza
çılgın öğlende
nerden nereye ey köprü ey iskele
yabancılar yalancılar hırsızlar
iki yatık iki dik karşılıklı iki tahta
arasında bir insan
tophane ölülerine ait tabutlar da figüran
sonra ilâhilerin paraya çevrildiği an
sonra küçük kızlar su satan
gelin gelinlerin gecesini taşıyalım yatağımıza
ki ölüm insanları kıra kıra varmadan yatağımıza
bu yatak şimdilik kutlu yataktır
ölüm ki aç bir köpektir arar bizi
bir köpek havlayan en çok şafak aydınlığında
akşam kente bir meryem gibi girer
bir çocuk kutsal bir çocuk doğurur gibi
her yönden bir ses yükselir bu karanlık nedir
kurban kesilirkenki karanlık
ibrahim'in bıçağındaki karanlık loşluk aydınlık
keskin ışık
ismail ismail bir çocuk başından serçe geçen
mavi bir gül nöbeti sertçe geçen
omzundan arşlar dökülen
artık dünyanın yarısı ay yarısı güneş
karşılıksız borçlanan ve çiçek ödeyen güneş
ufuklara çiçek ödeyen güneş
artık herşey öbürüne ışık tutmakla ödevli
otomobilin ışığı yol için söz gelimi
birinci dünya harbi
ikinci dünya harbi
artık her şey öbürüne ışık tutmakla görevli
işık tutmakla var ışık tutmakla ayakta
herkes kendini kurtarabilir ancak bu karanlıkta
öbürüne ışık tutar sade
öbürüyse ışık tutar sade
birer birer yakılır bütün sağlık çarşafları
yaşlılıksa taşınacak pusat değil
her köşe köşebaşları deniz dibi dişli köpeklere yurt
köpekler bu dişlere sahip değil bu dişler o köpeklere sahip yani
diş geriye geriye doğru uzamış uzamış incelmiş yumuşamış tüylenmiş de bir köpek olmuş sanki
yoksa kıyımda mı avlıyorsun sen ey şeytan
geçtim akrep kokan duvar diplerinden
incir düşmüş loş yollardan
bir haber gibiyim musa'dan
sabahlan moditen akşamları equanil
geliyor boyuna geliyor yalnızlığın gülmeleri
denize kentler çizen kent iten kentler çekenardına kentler bağlı
kent tüküren kent soluyan bir gemi
züiküfül dağrnın bahçeleri
yalnız orda açar özel bir peygamber çiçeği
ağız yakan özel bir peygamber çiçeği
sultan şehmus ve veysel karani
incir yaprağıyla sildiler gözümü çocukken
ve sen ey sıcak doğu gecelerinin bitmeyen göz ağrısı
çocuklara mahsus çocuklara ait çocuklara dair göz ağrısı
kırmızı mürekkebi andıran gözotu
yalancı fakat acının yemişi kanlı göz bezleri
türbe önlerinde sahicisinden daha gerçek
daha fizikötesi sara taklitleri
ve ağızlarda mecusi meşaleleri
tembelliğin kehribarı bitlis saroyan
ağızları yakan sigara ilk çağ kokan kav
birinci dünya harbi namazı
babamın namazı
ikinci dünya harbi namazı
ölümsüzlük gençlik aşısı o ikindiler
evi sokağı çarşıyı onaran yasin
paslanan güneşi sığayan sûre
atalara doğru yürüyen sûre
eve ve ellere can veren sûre
geceye zikzaklar çizdiren sûre
güneşi batıran doğuran sûre
hamile meryem'i doğurtan sûre
evin taşlığına çiçekler serperek
yağmuru çatıda döndüren sûre
huzuru geceye ekleyen sûre
gece gündüz bir bekçi gibi
ebedî bir gözcü nöbetçi gibi
evin yüreğinde bekleyen sûre
vahşi bir kiraz yedik eski bir eskimo okulunda
ve yeşil bir dondurma mezarlıkta
bir fosfor dondurması koyarak gel
bir çocuk şapkasının içine
-ve gül nemrud'un yaktığı ateşte açan
koncalanan açılan gelişen ibrahim'in elinde
tatlı bir su içe gerçekler saçan bir mağara
urfa'da yıldızların yıldızdan ayın aydan
günün günden fazla bir şey olduğu orada
uzanan bir yarı ölü eli kirazdan kiraza
kirazsa hep aynı ıraklığı bozmamakta korumakta
içilemeyen bir su bardakta
aklı düzeltmenin mümkünü kutsal balıklarla
her şey bir kere daha yanlış gibi
şeker şeker diye soluyan şaha kalkmış
bir tutamlık barutu kuşlara attık gibi
bir kış gibi geçti eşeklerin aydedesi
fıstıklarsa
-o gün kasabada bir yaz
bağbozumu tadında
sarhoşluğun yankısından
şıra yosunundan çeşme ışığından
iğde sesinden bir kalabalık
sızarak cami aralığından
ayvalarsa
- o gün kasabada bir çarşı
bir bayrak gibi açmıştı yası
yas bir meşale yüzlerde
güneşten yanmış bir harman
-o gün kasabada
antik her şey baş kaldırmıştı
her şey asurdu
rap rap rap
duvarda bir satrap
tavanda bir akrep
rap rap rap
güneşti önleyen çağın siyahını
kafka'yı kemiren
camus'yü tedirgin eden
sartre'a zaman zaman yılgı veren
heidegger'i düşündüren
kierkegaard'ı bunaltıp
heidegger'i düşündüren
schopenhauer'deki öfke
nietzsche'deki savaşçılık
faulkner'i sarhoş eden
van gogh'u van gogh eden
chagall'ı chagall eden
kirazlarsa
-o gün kasabada
kuşluğun kuşluk olduğu
kuş-luğun çılgın ağaçların
başına bir yurt olduğu
kalp krizi
insanların derlenip
bir araya gelip bir bütün
bir tek insan olduğu
dağ yolunu tuttukları
durup durup zülküfül'ün
bahçelerini andıkları
doruğunu andıkları
herkesin birbirine
güneşten bir demet
bir kaç tüy
bir güldeste
bir firkete
bir avuç çıplaklık
ve portakal büyüsü
ve özgürlük sundukları
dağıttıkları
payından pay
ekmeğinden ekmek bağladıkları
yas mı sevinç mi
ölülük mü dirilik mi
din mi barış mı
savaş mı sevgi mi
- o gün
başkasının düğününe giden
kendi düğününe giden kızlar
karacadağ pirinci ayıklamayan
her çocuğa birden anne olmayan
kızlar dönüp dönüp başlarını
saklanıyorlardı
-o gün
düğün düğün böceği ve düğün çorbası
eşeklerin aydedesi ayın öcü alındı mı
-depremden artakalmışlardı biz de
bir halkevi yapamamıştık da ondan
oraya gitmiştik siyah incir ağaçlarına
çıkardık ilk defa tadardık o hep erzincan'ı
anlatırdı öğle olmadan öğle namazını kılan
öğle olduktan sonra öğle namazını yeniden kılan
büyük annesini bense oruç tutardım menengiç kah-
vesi içerdim akşamlan yolumu hep bir çocukbeklerdi döğüşmek için
ama ben onu dövmezdim o da beni dövemezdi
sonra afrika olan ömer - çünkü biz onu afrika yapmıştık oyunda
o ömer tek başına bizi yenerdi
yani kardeşi avusturalya ali'yi kardeşim avrupa ali'yi ve asya beni
"gider içerde güçlenir güçlenir gelirdik"
ama afrika ömer o hep kış yaz tarlalanan
dağlarda koyunlara çiçeklere ateş yakan
böcek ezdiren bütün düğün böceklerini ezdiren
ve hep düğün çorbası içen o afrika ömer
hepimizi tek başına yenerdi
barbar kıvırcık saçlarına
narlar nardan taçlar takardı
koparır koparır narları yerdik
çubuklarımızı vişneyle tazelerdik
yalnız nar ateşini ve vişne alevini severdik
-düğün düğün kızların koşup katıldığı
düğün düğün son kızlardan bir kokteyl
-o gün kasabada bir düğün
ölümün düğünü
herkesin düğünü
çocukların kağıttan
çerden çöpten ve taştan
kaldırım taşlarından düğünü
deniz kabuklarından
bir uygarlık taşıyan çemberleri
içi boydan boya ta temele görünen evleri
çatısız yapıları
bir düğünü ateşleyen
ona buna bulaştıran gözleri
çocuklar geceye çan
geceye karşı itfaiye erleri
-o gün kasabada
o gün kasaba
o gün kasap
ben ölmedim yalnız kaldıysa da ayaklarım
eridiyse de başım inceldiyse de üst yanım
bir porsuk karnını geceyi deşip buraya çıktım
daha dün kirecin rüyası bu kente indim
gün doğmadan kiralık ev aradım şehzadebaşı'nda
geceye bir kartal gibi çarparaktan
isa bu gelip konmuş elime ayasofya'dan
kirli sarı çıkıp bir giysiden
vakte bakan zeytin yaprağı serabından
şarabın arabından
bir zenci sancısından
bir düşün dişinden
karlar eridikte yönelirdik kadınlarla
kuzeye batıya dağa doğru
yüzümüzü biçerdi yıllanmış soğuk
su kıyısına dizilirdik yandan önden arkadan ışık
kabe yüzüklerindeki ışık
çamaşır yıkardı kadınlar kızlar
biz çocuklar suda kışın giden
büyüklerden bize bulaşmış ölüm tüveyçlerini
yıkardık ısınırdık
kızlara vuran ışık yalnız o ışık artardı
annelerde derinleşen kış çizgileri
biz çocuklar buğulu
çul ve su
dağ suları dereler koyun çiçekleri
yalnız erkekler çarşıda ve yosun tutmuş hastalar yataklara bağlı
bir bahar boyu yıkar kasarlardı kadınlar kızlar çamaşırları
çık arı sudan ey el değmemiş boya
kasabaya inmemiş yani ölmemiş boya
ey bakire su kasar yapan meryemlerinle
işığa bakan ışıklı kızların gölgesini
suya iten biz çocuk isalarınla
seni andım ve ölmedim
o kadınlar çömelmiş olarak
o kızlar eğilmiş olarak
o çocuklar ayakta
hepsi aynı yöne bakarken
hepsi doğuda olan bir yağmur savaşma dönükken
yalnız o ebedî kasarlar anımda
şimşeklerin dere kıyısına iliştirdiği o kızlar
suyun ayaklarından okşadığı o çocuklar
her çamaşır atışında tek bir kelime
söyleyen kıyı ağaçlarına o kadınlar
yataklarında küflenen hastalar
eriyen karlar içinde pazarlık yapan
o çarşı yemişi erkekler
yalnız bu değişmeyen haki tablo aklımda
isa bu saçaktan saçağa atlarken
eteklerinden bahçelere kan dökülen
saçından sakalından geceye bir çiğ düşen
isa'dır bu benim yanımda oturmuş bir taşa
iki bin yıllık bir hece taşma
taş nerde bitiyor nerde başlıyor isa
sürekli bir alışveriş var aralarında
(1964)
sezai karakoç

Hakkımda

Fotoğrafım
I have a unique blend of expertise in art and engineering, with a specialization in animation, video production, and drama. I'm deeply passionate about the art of montage and its significance in cinema, and I strictly adhere to the principles of tragedy in my written works. I also incorporate machine learning techniques in my literary works and animations, actively contributing to the development of these algorithms and regularly publishing my findings in scientific conferences and journals.